get in touch
bel ons +31(0)85 068 5760
e-mail info@brandjunkies.nl
bezoek ons Dragonder 8,
5554GM Valkenswaard,
Nederland
bezoek ons Arena Boulevard 65-71,
1101DL Amsterdam,
Nederland
bezoek ons Atlantic House
Noorderlaan 147
2030 Antwerpen
België
socials
Terug naar berichten

3 redenen waarom je online marketing nog steeds met offline zou moeten combineren

7 min Sam van de Wiel
Scrol verder

Tegenwoordig kiezen veel bedrijven om zich volledig te storten op online marketing, en minimaliseren daarbij de offline kanalen – met alle gevolgen van dien. Een combinatie tussen on- en offline zorgt doorgaans voor meer eenheid en impact. In dit artikel vertellen we waarom je nog steeds online met offline zou moeten combineren, en geven we je tips om hiermee aan de slag te gaan.

Eerst even een stapje terug: met welke generaties hebben we tegenwoordig te maken?

Lees je over online marketing, dan lees je de laatste tijd steeds meer over Generatie Y, de millennials. Deze millennials bestormen als een kudde stieren de arbeidsmarkt met innovatieve creaties. Maar hoe noemen we de andere generaties? Er zijn diverse meningen over welke generatie welke jaartallen omvat, maar wij hanteren deze:

  • Babyboomers (Geboren tussen 1941 & 1955)
  • Generatie X (Geboren tussen 1956 & 1970)
  • Pragmatische generatie (Geboren tussen 1971 & 1985)
  • Millennials, ofwel Generatie Y (Geboren tussen 1986 & 2000)
  • Generatie Z (Geboren tussen 2001 & 2015)
  • Generatie Alpha (Geboren tussen 2016 & 2030)

Aan jou de taak om te bepalen welke generatie jouw doelgroep omschrijft, en of deze generatie zich met name op online, offline of zowel on- als offline kanalen bevindt!

Brand Junkies’ Book on Brands: een combinatie tussen offline en online. Wil jij ook zo’n boek ontvangen? Mail ons dan!

Voorbeelden van online en offline marketing

Waarschijnlijk herken je de meeste soorten van de onderstaande voorbeelden al – maar toch. Hopelijk helpt dit je op weg om de onderstaande redenen en tips direct om te zetten in ideeën!

Online marketing

  • Social media marketing
  • E-mail marketing
  • Conversie optimalisatie
  • (Re-)Targetting
  • Search Engine Optimalisation (SEO)
  • Search Engine Advertising (SEA)
  • Affiliate marketing
  • Reputatiemanagement

Offline marketing

  • Print
  • Beurzen
  • Give-away
  • Merkactivatie
  • TV en/of Radio commercial
  • Direct Mail
  • Guerilla Marketing
  • Sponsorship
  • Trainingen / workshops
  • Mond tot mond

3 redenen om online met offline te combineren

  1. Brand Awareness
    Exposure is key. Ondanks dat 86 procent van de Nederlanders vanaf 12 jaar dagelijks online blijkt te zijn (bron), zal niet iedereen jouw merk te zien krijgen. Hier kun je op inspelen door bijvoorbeeld online beter vindbaar te worden (SEO), te adverteren (SEA en Social Advertising), en kennis te delen. Een goede toevoeging op deze online activiteiten zijn offline marketingmiddelen. Offline mag niet vergeten worden: je doel is immers om jouw merk voor te stellen aan een zo breed mogelijk publiek.
  2. Emotie
    Door de combinatie van on- en offline kun je inspelen op de emotie van het publiek. Krijg je een mooie folder op de deurmat, maar is de website simpelweg niet toereikend? Waarschijnlijk haak je af. Stel je nu eens voor dat je een mooie folder op de deurmat krijgt, en de website bevestigd jouw gevoel van geloofwaardigheid… De kans is vele male groter dat je verder kijkt.
  3. Onderscheiden
    Hoe gaat jouw concurrentie om met on- en offline media? Je zou het eens moeten noteren in een Excel-lijst. De kans groot dat het er als volgt uit ziet:
    • Vindbaar op internet en social media? Vinkje.
    • Dezelfde uitstraling in offline? Niet altijd.
    • Deze zelfde uitstraling mét emotie? Amper. Doe er je voordeel mee!

2 tips hoe online met offline te combineren

Leuk, die redenen. Maar waar te beginnen? Hier zijn twee tips om je op weg te helpen.

  1. Call to Actions
    Zorg dat je offline kanalen een uitbreiding zijn op online, of vice versa. Op offline middelen is het goed om een sterke, aantrekkelijke en opvallende CTA, een call-to-action­, te plaatsen. Hiermee krijg je het publiek naar jouw online medium. Blijf dit testen: maak bijvoorbeeld niet 1 x 500, maar 2 x 250 Direct Mails met de CTA’s anders gepositioneerd – en test de ene week optie A, de andere week optie B. Denk in mogelijkheden: dit kan ook met een QR code.
  2. Story telling
    Start een verhaal offline, en vervolg het online. Zo stuur je het publiek die geïnteresseerd is in het verhaal online te zoeken naar de rest van het verhaal. Een voorbeeld is de Direct Mail van Koenen en Co om haar nieuwe online platform genaamd IZICHT te introduceren met hun campagne ‘Geen verrassingen’. Uiteraard is omdraaien is ook een mogelijkheid: activeer men online om offline actie te ondernemen.

Zit jij bomvol ideeën, maar weet je na deze tips nog niet waar te beginnen of hoe dit uit te voeren? Brand Junkies is een groep merkverslaafden die sinds 2004 een reclame- ontwerpstudio vormt, en wij laten merken leven. Zo zie je hier een greep uit ons werk. 




Sam van de Wiel Accountmanager

“Digitaal is geniaal”. Met een digitaal oog breid ik jouw merkstrategie uit.

Neem contact op

Meer artikelen

Operatie Nachtwacht Lees verder 3 minRick Sonnemans
SketchUp en Photoshop, een perfecte match! Lees verder 3 minFrank Jacobs
Designers Block. Writers Block van ontwerpers. Lees verder 3 minNicky de Weger