get in touch
bel ons +31(0)85 068 5760
e-mail info@brandjunkies.nl
bezoek ons Dragonder 8,
5554GM Valkenswaard,
Nederland
bezoek ons Arena Boulevard 65-71,
1101DL Amsterdam,
Nederland
bezoek ons Atlantic House
Noorderlaan 147
2030 Antwerpen
België
socials
Terug naar berichten

#fotoGRAAG #nofilter

3 min Frank Jacobs
Scrol verder

Foto’s. Wie maakt ze tegenwoordig niet? Tenminste, dat idee heb ik altijd. Vanaf het moment dat we Instagram ontdekte, zijn we allemaal ‘fotograag’.  Ja, je leest het goed, fotograag. Wat zouden we met zijn alle toch graag fotograaf willen zijn. Ik zelf doe er trouwens net zo hard aan mee hoor. 

De Fotofilters op onze telefoons draaien overuren en zijn dan ook onlosmakelijk verbonden aan onze ‘kiekjes’ die we maken. Een foto gaat echt niet online voordat er een ‘hipster – grunchy – awesome – bla bla bla filter’ overheen is gegooid. Op deze manier maken wij slechte, saaie foto’s toch nog een beetje boeiend. Want, je weet het… ‘alles voor de Likes’. 😉

Afgelopen februari – nog net voor dat het hele Corona gebeuren begon – heb ik met een paar vrienden een stedentripje Kiev ondernomen. De stad Kiev was heel gaaf. Maar vooral de excursie naar de exclusion zone van Tsjernobyl was onvergetelijk. Uiteraard heeft mijn iPhone tijdens dit reisje nauwelijks in mijn broekzak gezeten. Overal was er wel iets tofs te zien. Dus foto waardig. 

Tijdens het bekijken van deze ‘Tsjernobyl foto’s’ op mijn laptop viel me echter iets op. De originele en onbewerkte foto’s, waren eigenlijk veel beter dan de foto’s met filter, welke ik een aantal dagen eerder op Instagram had gezet. De puurheid en de kille sfeer van het gevoel dat ik daar ervaren heb, kwamen op deze beelden eigenlijk veel beter tot zijn recht. 

Afbreuk aan sfeer?

Veel filters accentueren bepaalde elementen in foto’s, waardoor dit afbreuk doet aan het geheel en de sfeer die het zou moeten weergeven. Ook is er in de bewerkte foto’s veel kleur aanwezig. Terwijl er in werkelijkheid nauwelijks kleur zichtbaar was. Alles is daar gewoon ‘grijs en grauw’. Als voorbeeld de bijgevoegde foto’s in dit blog item. 

Origineel
Bewerkt
Origineel
Bewerkt
Origineel
Bewerkt

Ik ben van mening dat je filters dus lang niet altijd hoeft toe te passen, om een foto goed tot zijn recht te laten komen. Soms is puurheid gewoon beter. 




Frank Jacobs Senior Designer

“Only dead fish go with the flow”

Neem contact op

Meer artikelen

Onbewuste communicatie van kleur Lees verder 4 minNicky de Weger
SketchUp en Photoshop, een perfecte match! Lees verder 3 minFrank Jacobs
Hoe Brand Junkies rekening houdt met Duurzaam Ondernemen Lees verder 3 minLuuk de Kunder