get in touch
bel ons +31(0)85 068 5760
e-mail info@brandjunkies.nl
bezoek ons Dragonder 8,
5554GM Valkenswaard,
Nederland
bezoek ons Arena Boulevard 65-71,
1101DL Amsterdam,
Nederland
bezoek ons Atlantic House
Noorderlaan 147
2030 Antwerpen
België
socials

Neuromarketing

Iedereen heeft er wel eens van gehoord. Maar wat het nu écht voor je merk kan betekenen? En hoe neuromarketing het verschil in de toekomst kan maken?

Nou, pak een kop koffie en lees verder – dit wil je weten. 

Eerst het wetenschappelijke gedeelte

(Skip dit gerust en ga verder bij het fun gedeelte. Wij hebben de wetenschap tot ons genomen zodat jij dit kunt overslaan)

Neuromarketing-onderzoek is de systematische verzameling en interpretatie van neurologische en neurofysiologische inzichten over individuen die verschillende protocollen gebruiken, waardoor onderzoekers non-verbale en fysiologische reacties op verschillende stimuli kunnen onderzoeken voor marktonderzoek. 

Duidelijk toch? Dat dachten we al. Daarom vertellen we graag meer over wat wij doen: ons in-house Brand Junkies neuro lab gebruikt neuromarketing om in ons brein te duiken, daar waar beslissingen genomen worden. Dat doen we door brein- en lichaamsactiviteit te meten, door middel van allerlei geavanceerde technieken, waaronder eye-tracking, elektrodermale activiteit (galvanische huidreactie), biometrie (detectie van de hartslag) en gezichtscodering. 

Al deze technieken helpen ons en onze klanten om een beter inzicht te krijgen in wat de consument beïnvloedt en wat niet. En dat werkt weer door in ons creatief werk. 

Dan het fun gedeelte

Hoe een kikker feel good endorfine aanmaakt

Waarschijnlijk herinner je je die kleurrijke Sony Bravia
tv-commercial uit 2005 nog wel, met al die gekleurde ballen die door de straten stuiterden. Sony brak met die spot alle records en de commercial werd meer dan 20.000 keer gedownload in slechts 8 weken (in die tijd waren dat mega-aantallen!) Maar wat zorgde er nu precies voor waardoor mensen getriggerd werden?

De commercial werd uitvoerig geanalyseerd door middel van een systeem dat ‘brain waves’ registreerde. En wat bleek? In de 17e seconde van de spot zat iets wat mensen in hun onderbewustzijn positief triggerde: een kikker springt uit een afvoerleiding. In het bewustzijn van mensen had die kikker totaal geen functie in de communicatie, maar in het onderbewustzijn registreerde het shot met de kikker de hoogste positieve respons. 

Sony had simpelweg geluk; de kikker was een idee van het creatieve team die het erin liet als een leuke bijkomstigheid en grapje. En zo zijn er naast Sony nog talloze van dit soort voorbeelden te noemen, waarbij zaken die ogenschijnlijk weinig tot niets toevoegen, wel degelijk impact creëren. 

Dat wil nu niet zeggen dat we bij Brand Junkies overal een springende kikker in verwerken. Wat we wél doen is ons creatieve werk – voor productie – uitvoerig testen. Gewoon, om er zeker van te zijn dat het werkt. En impact creëert. Met of zonder springende kikkers. 

Nu dat we dan toch je aandacht hebben…

De kracht van directionele aanwijzingen

We hebben allemaal de natuurlijke neiging om de blik van anderen te volgen. Sterker nog, sinds onze geboorte worden we geleerd om pijlen te volgen die ons leiden naar waar we zouden moeten kijken of waar we naartoe zouden moeten. 

Kijk nu hier:

Figuur 1.

Het is duidelijk dat het gezicht van de baby veel aandacht trekt. Uit onderzoek blijkt dat gezichten van baby’s én mooie vrouwen de langste blikken van alle bezoekers trekken. Geen verrassing toch? 

Vanuit marketingoogpunt is dit echter wel een probleem omdat de tekst niet genoeg aandacht trekt. Want het merk zal geen baby’s proberen te verkopen, of wel? 

Figuur 2.

Kijk nu naar de kijkrichtingen en hoe ze veranderen wanneer een afbeelding van de baby tegenover de tekst werd gebruikt.

Zoals je kunt zien, was de onderzoeksgroep gefocust op het gezicht van de baby, maar volgde ze de gezichtslijn van de baby tot aan de kop en de openingstekst.

Zelfs het tekstgedeelte waar de kin van de baby naar wees, werd meer gelezen!

Wij weten wat jij zoekt!

Geïnteresseerd in het maken van succesvolle marketingcampagnes, packaging, merkidentiteiten, winkelinrichtingen en alles wat je maar kunt bedenken en wil je er zeker van zijn dat ze ook effectief zijn voordat ze live gaan? Tuurlijk wil je dat! 

Bel ons en we helpen je verder:
+31 (0) 85068 5760