Hoewel we alweer op de helft van 2020 zitten, kan dit jaar voor velen niet snel genoeg voorbij zijn. Het “nieuwe normaal” lijkt veel geplande zomervakanties, ongecompliceerde terrasjes en een zomer vol festivals onmogelijk te maken. We kijken dan ook massaal uit naar een betere tijd en sommigen zijn zelfs alweer toe aan de Kerstdagen. Met een dekentje en een warme choco op de bank een aantal kerstfilms bingen, ook ik krijg er bijna zin in!

Hoewel dit nog zeker een half jaar duurt, is er wel een bijzonder feitje over één van de bekendste kerstfilms allertijden: Home Alone. Waar de makers van de film niet alle situaties even realistisch hebben aangepakt, hebben ze het volgende detail behoorlijk nauwkeurig toegepast. Hoe het verhaal van een jongetje in strijd met twee inbrekers als Kerstig wordt bestempeld: de onbewuste communicatie met kleur.

Rood en Groen

Het is bewezen dat kleur een invloed heeft op het menselijk brein en daarmee het gevoel. Hoewel niet alle kleuren voor iedereen hetzelfde gevoel opwekken, geldt dit voor sommige kleuren wel. Waar iedere kleur een eigen positieve en negatieve betekenis heeft, zijn er ook een aantal kleurcombinaties die een bepaald gevoel opwekken. Een bekende kleurcombinatie is rood en groen. Hoewel de kleur rood voor kracht en gevaar staan en groen voor gezondheid en jaloezie, kenmerkt deze combinatie de Kerstdagen. In de film Home Alone is daar dan ook goed op ingespeeld. Naast het gehele huis van de McAllisters, bestaan ook de kleding, kussens en het servies uit deze kleuren! Of dit je altijd al was opgevallen of niet, dit is misschien wel de reden dat je onbewust extra zin hebt in de feestdagen!

Kleurpsychologie

Naast dit extreme voorbeeld, komt kleurpsychologie in het dagelijks leven vaak veel subtieler voor. Laten we de kleur rood nog even erbij pakken. Dat de borden waarbij je iets moet of juist verboden bent voornamelijk rood zijn, is geen toeval. Rood geeft een psychologisch signaal dat je iets moet doen, zoals stoppen of een maximale snelheid handhaven. Daarnaast zijn ook veel actie-stickers in winkels rood van kleur. Hoewel je hierbij niet in een levensbedreigende situatie zit, wordt het signaal van ‘iets moeten’ wel afgegeven, zoals het moeten kopen van een paar schoenen.

Naast het bewust of onbewust te beïnvloeden van consumenten met verkoop als doel, is de kleur in een identiteit van een merk even belangrijk. Als ontwerper speelt kleurpsychologie dan ook een grote rol. Hoewel kleur natuurlijk maar één aspect van een merk of product is, het is belangrijk te weten dat kleuren ook een onbewuste invloed heeft op besluitvorming van de consument.

Author Nicky de Weger

More posts by Nicky de Weger

Leave a Reply

Kom in contact met Brand Junkies!

contactcontact